Dag 1

Nu är äntligen internet tillbaka efter att ha varit utslaget i gränna över helgen efter åskvädret som var i fredags.

Jag jobbade konstant hela helgen. 31 timmar på tre dagar blev det, inte illa. En del vin och festande med tjejerna blev det med.

Idag har jag påbörjat min praktik på socialtjänsten i jönköping, invandrar-och flyktingsektionen. Det kändes lite awkward att komma dit utan att ha en aning om hur dom jobbar och vad jag ska göra. Gunilla som är min handledare, och sektionschef, var inte där på morgonen för att det hade kommit upp något som gjorde att hon inte kunde komma in på morgonen. Så då hänvisades jag till Margot istället, och hon visade mig runt och presenterade mig för alla på enheten. Och Markus var väldigt glad idag eftersom han igår hade varit på idol-audition igår och fått en biljett till slutaudition i stockholm. Hoppas han går vidare :) Jag fick iaf sen vara med på ett informationsmöte för nya flyktingar. Det var en iransk familj med två barn och en ensam iransk man. Det var bra att jag kunde vara med på det mötet för det gav mig en bra överblick om hur dom jobbar. Sen var det dags för lunch en timme, det fick bli malmborgs. Sen följde jag med en tjej som heter Malin, som är praktiksamordnare, till Erikshjälpen med en iransk tjej för att ha ett möte med chefen där. När jag kom tillbaka försökte jag och Anna fixa med min dator så att jag skulle kunna logga in på ett program som heter Intro, där alla uppgifterna om alla flyktingarna finns. Men efter många telefonsamtal så gick det ändå inte...dumma datorer. Gunilla kom till slut till jobbet, så jag pratade en bra stund med henne, och hon gav mig en mer djupgående förståelse om hur dom jobbar och vad deras mål är. Sen hade hon och jag ett möte med två personer från Rotary, så vi diskuterade flykting-guider och tre irakier som dom ville ställa lite frågor till. Eftersom två av dom var killar i min ålder så tyckte dom att jag skulle intervjua dom då det kanske är lättare för dom att prata med någon som är jämngammal. Så inom två veckor ska  jag intervjua dom. Jag ska också få ta lite extra ansvar för 5 somaliska tjejer som har det svårt med skolan, och lider av analfabetism. Jag och Gunilla ska träffa tre av dom imorgon förmiddag. Det blev en lång dag idag med. Kom inte hem förrän klockan 6...lagom till att hundarna skulle få mat, för mamma, pappa och jon är inne i stan och är på handledarlektion på körskolan så att dom kan börja övningsköra med jon sen. Imorgon får jag liiiite sovmorgon..tar 7.55-bussen. Så imorgon ska jag mest hänga med Markus och Magnus då dom har en 'heldagskurs' för invandrare som jag tro hette 'rekvisition för alla' eller nåt liknande..sen tar jag ju ett avbrott på förmiddagen för att träffa de somaliska kvinnorna. Det blir förhoppningsvis inte en lika lång dag som idag. Kan bli svårt att planera upp jobbtider på berget under veckorna, då jag inte fått några fasta tider, utan jag följer med på det jag tycker verkar intressant...får väl se om jag kan få mer fasta tider sen. 


Jag fick en fin blomma av Gunilla....


..som jag kunde ha i mitt egna kontor!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0